Umowa o zarządzanie PPK w samorządzie

Zawarcie umowy o zarządzanie Pracowniczym Planem Kapitałowym to jeden z kluczowych punktów wdrażania programu. Od momentu jej podpisania pracodawca rozpoczyna współpracę z wybraną instytucją finansową. Już niebawem proces uruchomienia programu rozpoczną jednostki samorządu terytorialnego, które przystępują do PPK w czwartym – ostatnim etapie. Jak powinny przygotować się do zawarcia umowy o zarządzanie PPK?

Umowa o zarządzanie PPK w samorządzie

Czy potrzebny jest przetarg na PPK?

Jednostki sektora finansów publicznych, do których należą jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, zobowiązane są do stosowania prawa zamówień publicznych podczas realizacji zamówień na dostawy lub usługi. Stąd często pojawia się pytanie o konieczność stosowania procedury przetargowej przy wdrażaniu PPK.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do końca 2020 roku umowy o zarządzanie PPK są wyłączone z przepisów prawa zamówień publicznych. Natomiast w związku ze zmianą przepisów, która zacznie obowiązywać od stycznia, przepisy nowej ustawy PZP będą miały zastosowanie, ale tylko do tych umów o zarządzanie PPK, których wartość będzie równa lub większa niż progi unijne, których wysokość dla administracji samorządowej została ustalona na 214 tysięcy euro.

W szczegółach pisaliśmy o tym zagadnieniu w artykule „Z przetargiem czy bez przetargu. PPK a prawo zamówień publicznych”, który jest dostępny TUTAJ.

Kiedy podpisać umowę?

Zgodnie z harmonogramem wdrażania PPK, wszystkie podmioty sektora finansów publicznych zostaną objęte przepisami ustawy o PPK z początkiem stycznia 2021 r. Jako ostateczny termin zawarcia umowy o zarządzanie PPK został wyznaczony 26 marca 2021 r.

W związku z wejściem w życie nowej ustawy PZP, wielu przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego pyta o możliwość wcześniejszego zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów jednostki samorządowe mogą zawrzeć umowę o zarządzanie PPK przed 1 stycznia 2021 r., jednak termin wejścia takiej umowy w życie powinien być wyznaczony na nie wcześniej niż 1 stycznia 2021 r., czyli dzień, od którego te podmioty zostaną objęte przepisami ustawy o PPK. Umowy o zarządzanie PPK zawarte w 2020 roku nie będą podlegały nowemu PZP.

Jaki jest czas obowiązywania umowy?

Jednym z ważnych zagadnień, poruszanych m.in. podczas naszych szkoleń dla przedstawicieli samorządów, jest czas obowiązywania umowy o zarządzanie PPK.

W przypadku umów zawieranych w trybie zamówień publicznych art. 434 ust. 1 nowej ustawy PZP wskazuje, że powinny być one zawierane na czas oznaczony. W myśl art. 434 ust. 2 tej ustawy zamawiający może zawrzeć umowę, której przedmiotem są świadczenia powtarzające się lub ciągłe, na okres dłuższy niż 4 lata, jeżeli wykonanie zamówienia w dłuższym okresie spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia w stosunku do okresu czteroletniego lub jest to uzasadnione zdolnościami płatniczymi zamawiającego lub zakresem planowanych nakładów oraz okresem niezbędnym do ich spłaty. Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę, że do umów o zarządzanie PPK nie znajdzie zastosowania art. 435 nowej ustawy PZP, który w określonych przypadkach dopuszcza zawarcie umowy na czas nieoznaczony.

W związku z tym te jednostki, które zobowiązane będą do zawarcia umowy o zarządzanie PPK w trybie przepisów nowego PZP, będą musiały zawrzeć tę umowę na czas oznaczony.

Inaczej ta kwestia wygląda w odniesieniu do umowy o prowadzenie PPK, którą pracodawca zawiera w imieniu i na rzecz swoich pracowników. Zgodnie z wyjaśnieniami UZP, pracownik, w którego imieniu zawierana jest umowa, nie jest zobowiązany do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Dlatego do umowy o prowadzenie PPK nie będą stosowane wyżej wskazane ograniczenia i zostanie ona zawarta na czas nieoznaczony.

Choć za nami już 3 etapy wdrażania PPK w podmiotach sektora prywatnego, powyższe przykłady pokazują, że w przypadku jednostek samorządowych musimy ze szczególna uwagą podejść do formalności związanych z wdrożeniem i obsługą PPK. Zapraszam do kontaktu z zespołem PFR TFI, chętnie odpowiemy na pytania i wyjaśnimy wszelkie wątpliwości.

Data publikacji:   23 grudnia 2020
Udostępnij artykuł:  

Autor artykułu


no alternative text available

Monika Andrzejczyk

Menedżer ds. PPK w PFR TFI. Zajmuje się wdrożeniami PPK, nadzoruje współpracę z agentem transferowym, bezpośrednio współpracuje z klientami PPK Przez wiele lat zarządzała projektami związanymi z funkcjonowaniem serwisów internetowych dla uczestników oraz pracowników dystrybucji funduszy inwestycyjnych, a także wdrażaniem pracowniczych programów emerytalnych, IKE i IKZE.

Mogą zainteresować Cię też inne nasze publikacje na podobny temat




Kto wybiera instytucję finansową w samorządzie?

Kto wybiera instytucję finansową w samorządzie?

Wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzała środkami uczestników, to jedna z kluczowych decyzji na początku wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Do zarządzania PPK uprawnionych jest 20 instytucji finansowych. Możliwości wyboru są zatem duże. Jednocześnie często pojawia się pytanie o to, kto, w jaki sposób i wedle jakich kryteriów powinien go dokonać.

13 listopada 2020, Janusz Ryfka

Z przetargiem czy bez? PPK a prawo zamówień publicznych

Z przetargiem czy bez? PPK a prawo zamówień publicznych

Z początkiem przyszłego roku przepisy o Pracowniczych Planach Kapitałowych zaczną obowiązywać jednostki sektora finansów publicznych. Jednym z zagadnień, które budzi duże wątpliwości w kontekście wprowadzania PPK w podmiotach publicznych, jest stosowanie przepisów wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych, zwłaszcza że z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie nowa ustawa w tym zakresie.

15 września 2020, Janusz Ryfka

Podstawy prawne PPK w samorządzie

Podstawy prawne PPK w samorządzie

Warunki tworzenia i obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych – zarówno z punktu widzenia indywidualnego uczestnika, jak i pracodawcy, a także instytucji finansowej – reguluje ustawa o PPK z 4 października 2018 r. Jednak sama ustawa to nie wszystko! Aby właściwie przeprowadzić proces wdrożenia PPK w jednostkach samorządu terytorialnego, należy pamiętać także o innych aktach prawnych, które określają sposób funkcjonowania i pracy tych instytucji.

13 listopada 2020, Jarosław Froncz

Scroll Up

Formularz zgłoszenia nieprawidłowości (anonimowy)

Podanie Twoich danych osobowych nie jest wymagane

Zgłoszenie reklamacji