Jesteś odpowiedzialny za proces wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w jednostce samorządu terytorialnego?
W PFR TFI zapewniamy kompleksową ofertę, obejmującą wsparcie ekspertów na każdym etapie wdrożenia i obsługi PPK, a także nowoczesne i intuicyjne systemy. Dzięki temu cały proces będzie przebiegał sprawnie i angażował jak najmniej czasu i środków.
Poprzez nasze fundusze od wielu lat angażujemy się w programy o strategicznym znaczeniu dla gospodarki i samorządów. Wiemy, jak współpracować z samorządami, rozumiemy ich potrzeby i oczekiwania.
Jednostki sektora finansów publicznych, w tym samorządy, przystępują do PPK w ramach czwartego etapu wdrożenia. Oznacza to, że niezależnie od wielkości zatrudnienia będą podlegały przepisom ustawy o PPK od 1 stycznia 2021 r.
Zgodnie z harmonogramem, do 26 marca 2021 r. jednostki samorządu terytorialnego powinny podpisać umowę o zarządzanie PPK. Następnie, 10 kwietnia 2021 r. przypada ostateczny termin na podpisanie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracowników. Proces wdrożenia PPK zamyka obliczenie i przekazanie pierwszych wpłat. Powinny one zostać naliczone od pierwszego wynagrodzenia wypłacanego po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Natomiast na przekazanie ich do instytucji finansowej jednostka zatrudniająca ma czas do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały one naliczone i pobrane.
Harmonogram wdrożenia PPK dla wszystkich jednostek sektora finansów publicznych wygląda następująco:
Zasady działania PPK reguluje Ustawa z 4 października 2018 r. o Pracowniczych Planach Kapitałowych. W czerwcu 2020 r. wprowadzona została ważna nowelizacja ustawy umożliwiająca wspólny wybór instytucji finansowej zarządzającej PPK dla samorządu i jednostek mu podległych.
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa może, w imieniu podmiotów zatrudniających, będących jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego, dokonać wyboru instytucji finansowej, z którą te podmioty zatrudniające zawrą umowy o zarządzanie PPK. Wybór dokonywany jest w porozumieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych lub, jeśli takie nie funkcjonują, z reprezentacją pracowników. Jeżeli na miesiąc przed upływem terminu zawarcia umowy o zarządzanie PPK, porozumienie nie zostanie osiągnięte wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa samodzielnie wybiera instytucję finansową dla wszystkich podlegających jednostek.
Zgodnie z art. 7 ust. 2a, ustawy o PPK, który wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r., do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych, ale pod warunkiem, że wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, które wynoszą:
Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych, oznacza to, że każda jednostka przystępująca do PPK po 1 stycznia 2021 r. powinna oszacować, czy w jej przypadku wskazane progi unijne nie zostaną przekroczone.
Zgodnie z nową ustawą Prawo Zamówień Publicznych (art. 35, ust. 4, pkt 1), jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe - wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia.
W przypadku PPK podstawą do ustalenia wartości zamówienia będzie wartość wynagrodzenia instytucji finansowej za świadczenie usługi zarządzenia funduszem zdefiniowanej daty. Wynagrodzenie instytucji finansowej składa się z wynagrodzenia stałego ograniczonego limitem do poziomu 0,5% od aktywów funduszu w skali roku oraz wynagrodzenia zmiennego wynoszącego maksymalnie 0,1% aktywów funduszu w skali roku (łącznie 0,6%).
Potrzebujesz więcej szczegółowych informacji, a może szukasz wzorów dokumentów? Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw najważniejszych plików.
Wzory formularzy i deklaracji dla uczestników PPK znajdziesz w zakładce Centrum wiedzy. Aby przejść do zakładki, kliknij link.
Nasi eksperci odpowiadają na najczęściej zadawane pytania dotyczące wdrożenia i obsługi PPK w jednostkach samorządu terytorialnego o PPK. Każde zagadnienie zostało omówione w odrębnym artykule.
Więcej artykułów z odpowiedziami na pytania najcześciej zadawane przez pracodawców z sektora publicznego znajdziesz w zakładce Centrum wiedzy. Kliknij w poniższy przycisk, aby dowiedzieć się więcej.