Kiedy utworzyć PPK w nowej firmie?

Każdego dnia w Polsce powstaje około 1000 firm – tak wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. W trakcie pierwszego kwartału tego roku zarejestrowano ponad 85 tysięcy nowych podmiotów. Rozpoczęcie własnej działalności wiąże się z pewnymi formalnościami. Przedsiębiorcy często pytają też o Pracownicze Plany Kapitałowe. W artykule omówię najważniejsze zasady związane z utworzeniem PPK w nowo powstałej firmie.

Nowe przedsiębiorstwa, które rozpoczęły działalność w 2021 r., także zobowiązane są do utworzenia PPK, ale nie podlegają terminom wskazanym dla IV etapu wdrożenia. Dla takich firm terminy oblicza się indywidualnie – zgodnie z artykułem 8 ust. 1 i artykułem 16 ustawy o PPK. Zgodnie z tymi przepisami podmiot zatrudniający ma czas na podpisanie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracownika najpóźniej do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres 3 miesięcy (90 dni) zatrudnienia tej osoby.

Weźmy jako przykład przedsiębiorcę, który pierwszego pracownika zatrudnił 1 maja br. W jego przypadku okres 3 miesięcy od chwili zatrudnienia upłynie 30 lipca, zatem na zawarcie umowy o prowadzenie PPK pracodawca będzie miał czas do 10 sierpnia. Umowę o zarządzanie z wybraną instytucją finansową powinien podpisać co najmniej 10 dni roboczych wcześniej, czyli do 27 lipca. Co warto podkreślić, w tej sytuacji nie ma znaczenia, czy nowy pracownik miał PPK u swojego poprzedniego pracodawcy. Przedsiębiorcy zapisują nowego pracownika do PPK – automatycznie, jeśli nie ukończył 55 roku życia, lub na jego wniosek, jeśli ma więcej niż 55 lat. O środkach zgromadzonych na rachunku prowadzonym przez poprzedniego pracodawcę, zdecyduje sam pracownik. Może albo pozostawić 2 rachunki PPK, albo złożyć wniosek o wypłatę transferową i przenieść wszystkie środki na jeden nowo utworzony rachunek. O szczegółach takiej sytuacji pisaliśmy w artykule pt. PPK a zmiana pracy.

Termin utworzenia PPK może być inny, jeśli nowy pracodawca przejmuje inną firmę lub jej część, a wraz z nią pracowników w trybie artykułu 23 [1] kodeksu pracy. Wtedy do okresu 3-miesięcznego zatrudnienia wlicza się także okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy, co oznacza, że termin na utworzenie PPK może być krótszy.

Zakładając PPK w nowej firmie, warto pamiętać też o ogólnych zasadach, które w PPK są wspólne dla wszystkich pracodawców. Ich poznanie zdecydowanie ułatwia obsługę programu na późniejszym etapie. Po wdrożeniu programu, czyli od momentu podpisania umowy o prowadzenie PPK, kluczowym zadaniem pracodawcy jest naliczanie i przekazywanie wpłat. Oprócz tego powinien jeszcze czuwać nad obsługą części dyspozycji składanych przez pracowników, np. zmiany wpłat dodatkowych, rezygnacji czy wznowienia wpłat do PPK. Aby ułatwić wypełnianie tych obowiązków, w PFR TFI proponujemy pracodawcom nowoczesny system iPPK, za pomocą której z jednego miejsca można sprawnie przekazać pliki składkowe, zgłosić pracowników do programu czy obsłużyć dyspozycje.

Data publikacji:   25 maja 2021
Udostępnij artykuł:  

Autor artykułu


no alternative text available

Jarosław Froncz

W PFR TFI odpowiada za budowanie relacji z Klientami. Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach. Przez wiele lat związany z BlackRock Investment Management, gdzie odpowiadał za współpracę z największymi instytucjami finansowymi w Polsce. Prowadził projekty dystrybucji funduszy z bankami i towarzystwami ubezpieczeniowymi oraz nadzorował współpracę z agentami transferowy.

Mogą zainteresować Cię też inne nasze publikacje na podobny temat




PPK a zmiana pracy

PPK a zmiana pracy

Podjąłeś ważną decyzję: zmieniasz pracę. Przed Tobą nowy etap w karierze i nowe wyzwania. Jak każda zmiana tak i ta będzie jednak wymagać od Ciebie nowej organizacji – wdrożenie się w nowe obowiązki, poznanie zespołu i formalności. Zadajesz sobie pytanie: co stanie się z Twoimi oszczędnościami w PPK w tej sytuacji? Zapraszam do lektury, w poniższym artykule wyjaśnię wszystkie kwestie z tym związane.

07 lipca 2020, Jarosław Froncz

Kiedy moja firma powinna przystąpić do PPK?

Kiedy moja firma powinna przystąpić do PPK?

Pytanie o terminy wdrożenia PPK to jedno z najczęściej poruszanych zagadnień na szkoleniach i spotkaniach z pracodawcami. Osoby odpowiedzialne za wdrożenie PPK – czy to w firmach prywatnych, czy w jednostkach sektora publicznego – bardzo często pytają o obowiązujące ich terminy. W tym artykule przedstawię najważniejsze informacje i zasady, które pomogą Ci we wdrożeniu PPK na czas.

10 sierpnia 2020, Jarosław Froncz

Jak wdrożyć PPK?

Jak wdrożyć PPK?

Jak wdrożyć PPK? To pytanie zadaje sobie większość pracodawców, którzy przygotowują się do wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w swoich firmach. Gdzie szukać na nie odpowiedzi? Po wpisaniu pytania „jak wdrożyć PPK” w wyszukiwarkę Google po chwili otrzymujemy 300 000 wyników, co paradoksalnie zamiast pomóc, sprawia, że możemy czuć się przytłoczeni ilością treści i jeszcze bardziej zdezorientowani.

05 czerwca 2020, Monika Andrzejczyk

Scroll Up

Formularz zgłoszenia nieprawidłowości (anonimowy)

Podanie Twoich danych osobowych nie jest wymagane

Zgłoszenie reklamacji