Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

WAŻNE

Byłeś klientem lub uczestnikiem Skarbiec PPK SFIO? Te informacje są dla Ciebie.

Aktualności Data publikacji: 20 maja 2021

Nie zdążyłem w terminie utworzyć PPK w swojej firmie, co dalej?

Autor Monika Andrzejczyk Menedżer ds. PPK | PFR TFI

Za nami ostatnia faza wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. W tym etapie programem zostały objęte podmioty sektora publicznego oraz firmy zatrudniające maksymalnie 19 pracowników. Pracodawcy przystępujący do PPK mieli obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie do 26 marca (sektor publiczny) lub 23 kwietnia (firmy).

Jeśli z różnych przyczyn nie udało Ci się dopełnić formalności i zawrzeć umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK w terminie, wciąż istnieje możliwość, by utworzyć PPK dla swoich pracowników. W tym artykule podpowiadam, jak to zrobić, a także wyjaśniam, na co powinni przygotować się pracodawcy, którzy nie wypełnią tego obowiązku.

PPK dla wszystkich

Jedną z głównych zasad, na których opiera się PPK, jest zasada powszechności zakładająca pełny dostęp do programu dla wszystkich osób zatrudnionych. Aby go zapewnić, ustawa o PPK przewidziała, po pierwsze, obowiązkowe utworzenie PPK przez pracodawców, a po drugie, przyznanie PFR TFI roli instytucji wyznaczonej. PFR TFI, jako jedyna z instytucji uprawnionych do zarządzania Pracowniczymi Planami Kapitałowymi jest gotowa zawrzeć umowę z każdym pracodawcą, który się do nas zgłosi, bez względu na wielkość i specyfikę działalności. Zachęcam do tego, by nie zwlekać i już teraz dopełnić formalności związanych z zawarciem umowy. Można to zrobić online, korzystając z naszego systemu dostępnego na stronie: https://umowappk.pfrtfi.pl/. Wypełnienie formularza zajmuje zaledwie kilkanaście minut.

PFR przypomni o PPK

Pracodawcy, którzy mieli obowiązek wdrożenia PPK, a nie zrobili tego w ustawowym terminie, mogą spodziewać się monitu z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) odpowiadającego za ewidencję systemu.

PFR weryfikuje, czy wszyscy płatnicy będący podmiotami zatrudniającymi i deklarowali odprowadzanie obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wywiązały się z obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Jeśli okaże się, że pracodawca nie zawarł umowy w terminie, otrzyma pisemne wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z PFR TFI jako wyznaczoną instytucją finansową lub inną instytucją uprawnioną do zarządzania PPK. Wszyscy, którzy utworzą PPK po ustawowym terminie, a mimo to otrzymają monit z PFR, powinni przekazać informację zwrotną o zawarciu umowy. Pracodawca będzie miał na to 30 dni od momentu otrzymania wezwania.

Zawierając umowę o zarządzanie PPK po ustawowym terminie, należy pamiętać o wypełnieniu standardowych obowiązków informacyjnych wobec pracowników i zapewnieniu im dostępu do rzetelnych informacji o PPK, na podstawie których będą mogli podjąć świadomą decyzję o uczestnictwie. Pomogą w tym właśnie instytucje finansowe. W PFR TFI zapewniamy wszystkie niezbędne materiały dla pracodawcy i pracowników.

Kara za niedotrzymanie terminów

W wezwaniu do zawarcia umowy znajdzie się jeszcze jedna, bardzo ważna informacja, a mianowicie o karach przewidzianych za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W sytuacji, gdy pracodawca nie podpisze umowy o zarządzanie PPK w terminie, podlega karze grzywny, która może wynieść do 1,5% funduszu wynagrodzeń.

Wdrożenie PPK nawet po przekroczeniu ustawowego terminu można przeprowadzić szybko i skutecznie. W PFR TFI zapewniamy nowoczesne systemy, umożliwiające zdalne wdrożenie i obsługę, a także wsparcie ekspertów, szkolenia i materiały informacyjne oraz najwyższy standard obsługi. To nasz sposób na szybkie wdrożenie PPK w kilku krokach.