Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

WAŻNE

Byłeś klientem lub uczestnikiem Skarbiec PPK SFIO? Te informacje są dla Ciebie.

Aktualności Data publikacji: 25 listopada 2024

Otrzymałeś wezwanie do zawarcia umowy PPK? W wypełnieniu obowiązków pracodawcy pomoże instytucja wyznaczona

Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. W sumie około 86 tysięcy pracodawców otrzyma w najbliższym czasie pismo od Polskiego Funduszu Rozwoju, który realizuje wynikający z ustawy obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program w swoich firmach. Co istotne, projektując przepisy o PPK, ustawodawca przewidział nie tylko mechanizm kontrolny, lecz także zapewnił funkcjonowanie instytucji wyznaczonej, która umożliwia dostęp do programu każdemu pracodawcy.  

PFR przypomina pracodawcom o obowiązkach związanych z PPK 

Zgodnie z ustawą o PPK Polski Fundusz Rozwoju prowadzi ewidencję Pracowniczych Planów Kapitałowych. PFR systematycznie sprawdza też, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program. Co kwartał otrzymuje on z ZUS informację o płatnikach, którzy deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione i sprawdza, czy widnieją oni we wspomnianej ewidencji. 

Jeśli pracodawca, który jest płatnikiem składek na ZUS, nie widnieje w ewidencji PPK, PFR wzywa taki podmiot do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Taką umowę można zawszeć za pomocą elektronicznego formularza dosłownie w kilka minut.  

Jak odpowiedzieć na wezwanie?

Co powinien zrobić przedsiębiorca, który otrzyma wezwanie?  Wyjaśniamy krok po kroku. Pracodawca, który nie posiada umowy o zarządzanie PPK, powinien zawrzeć ją z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Ma na to 30 dni od otrzymania wezwania. Jeśli firma otrzymała wezwanie, a ma już zawartą umowę o zarządzanie PPK – z instytucją wyznaczoną lub inną instytucją finansową - także powinna skontaktować się z PFR i przekazać taką informację. W obu przypadkach ostatnim krokiem, jaki powinien zrobić przedsiębiorca, jest przekazanie informacji do PFR o spełnieniu obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W tym celu Polski Fundusz Rozwoju udostępnił elektroniczny formularz, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą przesłać stosowne oświadczenie - o podpisaniu umowy lub zwolnieniu z obowiązku utworzenia PPK.  

Bezpieczeństwo systemu i gwarancja dostępu do PPK - obowiązki wyznaczonej instytucji finansowej

W systemie PPK rolę wyznaczonej instytucji finansowej odgrywa PFR TFI, którego głównym zadaniem wynikającym z ustawy o PPK, jest zapewnienie powszechnego dostępu do PPK, bezpieczeństwa systemu oraz ciągłości w zarządzaniu środkami. Wyznaczona instytucja finansowa umożliwia każdemu pracodawcy zawarcie umowy o zarządzanie PPK i jest przygotowane, by zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z każdym pracodawcą - niezależnie od wielkości firmy czy specyfiki jej działalności. 

Co istotne, w PFR TFI podobnie jak inne instytucje zarządzające PPK, działamy na zasadach rynkowych i zarządza funduszami zdefiniowanej daty zgodnie z przepisami ustawy. Natomiast tym, co odróżnia nas jako instytucję wyznaczoną, jest fakt, że realizujemy zadania w interesie publicznym, zapewniając dostępność PPK jako rozwiązania systemowego. Tym, co wyróżnia ofertę PFR TFI w zakresie PPK, jest indywidualne podejście oraz zapewnienie pracodawcom opiekunów, którzy pomagają w realizacji obowiązków związanych zarówno z wdrożeniem, jak i bieżącą obsługą programu. Co warte podkreślenia, współpracujemy zarówno bezpośrednio z pracodawcami, którzy samodzielnie wdrażają PPK, jak i biurami księgowymi i kadrowymi, które w ramach świadczonych usług zajmują się też bieżącą obsługą PPK. Integralną częścią naszych działań w zakresie obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych jest misja edukacyjna, która wynika z naszej roli w promowaniu i wspieraniu budowy długoterminowych oszczędności w Polsce. Wypełniając tę misję, PFR TFI aktywnie włącza się w działania edukacyjne, a także organizuje warsztaty dla pracodawców, aby pomóc im w wypełnieniu obowiązków związanych z wdrażaniem i obsługą PPK, takich, jak zgłaszanie pracowników do programu czy obsługa dyspozycji uczestników, a także uwrażliwić ich pracowników na potrzebę długoterminowego oszczędzania.