Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

WAŻNE

Dostałeś wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK? Zobacz, jak wypełnić obowiązek pracodawcy.

Aktualności Data publikacji: 18 grudnia 2025

Otrzymałeś wezwanie w sprawie PPK? PFR TFI pomaga wypełnić obowiązki pracodawcy

Pracodawcy, którzy nie uruchomili w swoich firmach pracowniczych planów kapitałowych otrzymają w najbliższym czasie pismo z przypomnieniem o konieczności dopełnienia tego obowiązku. Jest to standardowa procedura mająca na celu sprawdzenie, czy wszystkie uprawnione firmy są częścią systemu PPK, a ich pracownicy mają możliwość systemowego oszczędzania na przyszłość.

Zgodnie z ustawą o PPK Polski Fundusz Rozwoju prowadzi ewidencję Pracowniczych Planów Kapitałowych. PFR systematycznie sprawdza też, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program. Co kwartał otrzymuje on z ZUS informację o płatnikach, którzy deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione i sprawdza, czy widnieją oni we wspomnianej ewidencji. Jeśli pracodawca, który jest płatnikiem składek na ZUS, nie widnieje w ewidencji PPK, PFR wzywa taki podmiot do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Umowę można zawszeć za pomocą elektronicznego formularza w kilka minut.  

Otrzymane wezwanie oznacza dla pracodawcy konieczność wypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy o PPK. Celem wezwania jest zapewnienie, aby pracownicy mieli realny dostęp do programu długoterminowego oszczędzania współfinansowanego przez pracodawcę i państwo.  

PFR TFI – sprawdzony partner w obsłudze PPK 

Wybór PFR TFI to decyzja o współpracy z partnerem zaangażowanym w Twój sukces. W ramach naszej oferty koncentrujmy się na efektywnym zarządzaniu środkami oraz indywidualnym podejściu do klienta. Nasi eksperci pomagają pracodawcy w realizacji obowiązków związanych zarówno z wdrożeniem, jak i bieżącą obsługą programu.  Współpracujemy zarówno bezpośrednio z pracodawcami, którzy samodzielnie wdrażają PPK, jak i biurami księgowymi i kadrowymi, które w ramach świadczonych usług zajmują się też bieżącą obsługą PPK.  

Wspieramy zarówno pracodawców, jak i pracowników, udostępniając bogatą bazę wiedzy oraz rozwiązania informatyczne umożliwiające automatyczną obsługę PPK. Dla naszych klientów możemy też poprowadzić bezpłatnie indywidualne warsztaty i webinary. Naszym celem jest pomoc pracodawcom w wypełnieniu obowiązków oraz zrozumienie przez Twój zespół istotnych korzyści płynących z długoterminowego oszczędzania - wyjaśnia Katarzyna Chmielak, dyrektor departamentu Rozwoju i Operacji PPK. 

Odpowiedź na wezwanie

Pracodawca, który nie posiada umowy o zarządzanie PPK, powinien w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania zawrzeć ją z instytucją wyznaczoną, czyli PFR TFI. Jak to zrobić? 

  1. Na początku przygotuj niezbędne dane, które będą potrzebne do zawarcia umowy (NIP, REGON oraz dane reprezentantów firmy i osób wyznaczonych do obsługi PPK w Twojej firmie).
  2. Przejdź do formularza dostępnego w ramach systemu iPPK.
  3. Upewnij się, że poprawnie wprowadziłeś wszystkie informacje.
  4. Potwierdź zawarcie umowy za pomocą kodu SMS. 

Co zrobić, jeśli w chwili otrzymania wezwania podmiot zatrudniający zawarł już umowę o zarzadzanie lub, na podstawie przepisów ustawy o PPK, jest zwolniony z obowiązku utworzenia PPK? 

Jeśli firma otrzymała wezwanie, a ma już zawartą umowę o zarządzanie PPK z instytucją wyznaczoną lub inną instytucją finansową lub jest zwolniona z tego obowiązku również powinna skontaktować się z PFR i przekazać taką informację wykorzystując ww. formularz elektroniczny. 

Kogo i w jaki sposób poinformować o zawarciu umowy

Po zawarciu umowy o zarządzanie PPK pracodawca powinien poinformować osoby zatrudnione o wdrożeniu PPK w przyjęty u siebie sposób, np. e-mail, intranet, pismo lub ogłoszenie. Kolejnym krokiem jest zawarcie umów o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracowników z uwzględnieniem zasad określonych ustawą o PPK i prawem do rezygnacji a następnie comiesięczne obliczanie wysokości wpłat do PPK i ich przekazywanie na rachunki PPK zapisanych pracowników. Każdy pracodawca po zawarciu umowy o zarządzanie PPK otrzyma pakiet informacji o kolejnych krokach oraz dostęp do bezpłatnej aplikacji ułatwiającej wypełnianie spoczywających na nim zadań w zakresie PPK.  

Dopełnieniem obowiązku jest przekazanie informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK do PFR. Aby usprawnić proces PFR udostępnił elektroniczny formularz, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą przesłać stosowne oświadczenie. 

Obowiązek ustawowy - warto zrealizować go terminowo

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK oraz zaproponowanie PPK pracownikom jest ustawowym obowiązkiem podmiotu zatrudniającego. Jego realizacja pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji przewidzianych w ustawie o PPK, dlatego warto potraktować wezwanie jako wsparcie w prawidłowym i terminowym dopełnianiu formalności. 

Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania. 

PPK – z myślą o przyszłości 

Wdrożenie i prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych to znacznie więcej niż tylko wypełnienie obowiązku pracodawcy – to wyraz jego odpowiedzialności za bezpieczeństwo finansowe pracowników. Z punktu widzenia uczestnika, PPK stanowi jedno z najskuteczniejszych i najprostszych narzędzi długoterminowego oszczędzania systemowego. Dzięki regularnym wpłatom, w których partycypuje zarówno pracownik, pracodawca, jak i państwo, program ten pozwala systematycznie i niemal bez wysiłku gromadzić kapitał na czas po zakończeniu aktywności zawodowej. Również z perspektywy pracodawcy, PPK niesie ze sobą wymierne korzyści, gdyż może być wykorzystany jako dodatkowy benefit – w szczególności, gdy pracodawca zdecyduje się na finansowanie wpłaty dodatkowej. Inwestując w przyszłość swojego zespołu, firma buduje wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy, co przekłada się na większe zaangażowanie i lojalność załogi.  

PFR TFI jest niezawodnym partnerem, który oferuje efektywne zarządzanie, intuicyjne narzędzia i merytoryczne wsparcie ekspertów. Jako instytucja finansowa dbamy o to, by obsługa programu po stronie pracodawcy była maksymalnie prosta i angażowała jak najmniej wysiłku. Nasi klienci przekonali się o tym, że cały proces – już od momentu wdrożenia odbywa się bardzo sprawnie, a pracownicy doceniają zaangażowanie pracodawcy i wpłaty, które systematycznie otrzymują na swoje rachunki PPK. 

Dołącz do grona pracodawców, którzy zaufali PFR TFI. Razem budujmy długoterminowe oszczędności dla Twojego zespołu. 

Tutaj znajdą Państwo szczegółową instrukcję, jak zawrzeć umowę o zarządzanie oraz dane kontaktowe i informację o przedstawicielach regionalnych PFR TFI, którzy obsługują pracodawców z różnych części kraju.  

Zachęcamy do sprawnego zawarcia umowy i wdrożenia PPK – to inwestycja w przyszłość i element odpowiedzialnego pracodawcy.