Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

WAŻNE

Byłeś klientem lub uczestnikiem Skarbiec PPK SFIO? Te informacje są dla Ciebie.

Aktualności Data publikacji: 13 listopada 2020

PPK w samorządzie - wdrożenie krok po kroku

Autor Monika Andrzejczyk Menedżer ds. PPK | PFR TFI

Pracownicze Plany Kapitałowe stają się elementem pracowniczej rzeczywistości w większości miejsc pracy. Dotychczas do programu przystąpiło już ponad 1,2 miliona uczestników, którzy zgromadzili na swoich rachunkach przeszło 1,65 mld złotych1. Z początkiem 2021 r. do programu przystąpi sektor finansów publicznych, czyli m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z raportem GUS, na koniec 2019 r. przeciętne zatrudnienie w całej administracji publicznej wyniosło 431,8 tys. osób, z czego prawie 60% to osoby zatrudnione w administracji samorządowej (254,6 tys. osób). To sprawia, że samorządy są jednym z największych pracodawców w kraju. W tak licznej grupie wdrożenie PPK z pewnością będzie wymagające, jednak z odpowiednim przygotowaniem i wsparciem ze strony instytucji finansowej każdy samorząd może szybko i skutecznie przeprowadzić cały proces.

Kamienie milowe

Ogólne zasady PPK w sektorze publicznym będą te same, co w przypadku firm prywatnych, a cały proces można będzie przeprowadzić w kilku krokach. Pierwszym z nich jest wyznaczenie osób, które będą odpowiedzialne za wdrożenie PPK w danej jednostce. Następnym etapem jest wyłonienie reprezentacji pracowników, która będzie uczestniczyć w wyborze instytucji finansowej. Po spełnieniu tych warunków można przejść do podpisania umowy o zarzadzanie PPK z wybraną instytucją. Na zawarcie umowy samorządy mają czas do 26 marca 2021 r. Wiemy, jak ważne z punktu widzenia pracodawców są elastyczność i dostępność instytucji finansowej. Dlatego stworzyliśmy system do zawierania umów online. Dzięki temu zawarcie umowy trwa zaledwie kilkanaście minut i można je przeprowadzić z dowolnego miejsca. Ten system bardzo dobrze sprawdził się w przypadku firm prywatnych. Jest to bardzo proste i szybkie rozwiązanie, dlatego sądzę, że przyjmie się także w samorządach, choć oczywiście jesteśmy gotowi także do zawierania umów w formie papierowej.

Po zawarciu umowy o zarządzanie pracodawca ma czas na przekazanie pracownikom podstawowych informacji o PPK, zebranie od nich deklaracji (np. wpłaty dodatkowej) oraz przygotowanie listy pracowników zgłoszonych do PPK. Lista będzie stanowiła załącznik do umowy o prowadzenie PPK, którą samorząd podpisuje z instytucją finansową w imieniu i na rzecz swoich pracowników. Na zawarcie tej umowy jednostki samorządowe mają czas do 10 kwietnia 2021 r. Należy pamiętać, że pomiędzy zawarciem umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK powinno upłynąć co najmniej 10 dni.

Proces wdrożenia programu zamyka obliczenie pierwszych wpłat. Powinny one zostać naliczone i odprowadzone od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. W przypadku samorządów terminy odprowadzenia wpłat przypadają na 15 maja lub 15 czerwca 2021 roku – w zależności od tego, kiedy wypłacane są wynagrodzenia.

Obsługa PPK

PPK to program długoterminowy, dlatego sam proces wdrożenia to nie wszystko. Przed nami bowiem bieżąca obsługa programu i uczestników. Stąd najlepiej wybrać do współpracy taką instytucję, która zapewnia kompleksowe wsparcie nie tylko podczas uruchomienia PPK, lecz także, a może przede wszystkim podczas trwania programu.

Tak jak głównym założeniem programu jest odpowiedzialny rozwój, tak i my odpowiedzialnie podchodzimy do powierzonego nam zadania, jakim jest zarządzanie PPK. Dlatego w PFR TFI stawiamy na kompleksową obsługę i indywidualne podejście. Dostarczamy narzędzia i systemy, dzięki którym wiele procesów związanych z obsługą programu można zautomatyzować. Ponadto przez cały czas trwania programu każdy samorząd ma do dyspozycji naszych ekspertów, którzy pomagają od strony merytorycznej i organizacyjnej.

Na co zwrócić uwagę?

Tak jak powiedzieliśmy wcześniej, zasady wdrożenia i obsługi PPK są wspólne dla wszystkich zatrudniających, jednak w przypadku samorządów ustawodawca wprowadził pewne ułatwienia, które wynikają ze specyfiki sektora.

Jedna z ważnych zasad obowiązujących w przypadku jednostek samorządu terytorialnego dotyczy wyboru instytucji finansowej. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w Tarczy Antykryzysowej 4.0 wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu lub województwa zyskali uprawnienia do tego, by wybrać instytucję finansową również w imieniu podlegających sobie jednostek organizacyjnych samorządu. Oznacza to, że podmioty takie jak szkoły, biblioteki, przedszkola czy publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie muszą samodzielnie prowadzić całego procesu.