Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

Aktualności Data publikacji: 27 marca 2024

Szkoła Podstawowa w Radawcu Dużym nagrodzona za szczególne zaangażowanie w PPK

Szkoła Podstawowa im. Ziemi Lubelskiej w Radawcu Dużym (woj. lubelskie) współpracująca z PFR TFI w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych, otrzymała nagrodę „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” za ponadprzeciętne zaangażowanie we wdrażanie Pracowniczych Planów Kapitałowych. To pierwsze w historii 8 edycji programu wyróżnienie dla placówki szkoły podstawowej.

Podczas uroczystej gali podsumowującej 8. edycję programu “Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca” wyróżnienie odebrała Hanna Szymańska, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Ziemi Lubelskiej w Radawcu Dużym. Wśród laureatów znalazły się po raz kolejny firmy i instytucje, które mogą pochwalić się najwyższą partycypacją w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Poprzez promowanie pozytywnych przykładów, inicjatywa inspiruje innych pracodawców do tego, by traktowali PPK jako wyraz troski o bezpieczeństwo finansowe pracowników. 

"Patrząc z perspektywy instytucji zarządzającej PPK, mogę powiedzieć, że jako pracodawca Szkoła Podstawowa w Radawcu Dużym wykazuje się dużą odpowiedzialnością za bezpieczeństwo finansowe swoich pracowników."

- mówi Piotr Sawczuk, dyrektor ds. Relacji z klientami PPK, w PFR TFI. 

Szkoła Podstawowa im. Ziemi Lubelskiej w Radawcu Dużym na Lubelszczyźnie przystąpiła do PPK w IV etapie wdrożenia - razem z innymi jednostkami Gminy Konopnica, która także jest laureatem wyróżnienia "odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”.  Obecnie w PPK oszczędza 62 proc. pracowników tej szkoły. Dla porównania średnia partycypacja w programie wynosi obecnie nieco powyżej 46 proc., natomiast w sektorze publicznym w PPK oszczędza około 26 proc. uprawnionych. Jak podkreślają przedstawiciele szkoły, do PPK przekonał ich przede wszystkim system wpłat od pracodawcy i dopłat od państwa, dzięki którym mogą zgromadzić więcej środków niż przy samodzielnym oszczędzaniu. 

"Od początku zależało nam na tym, aby jak najwięcej pracowników naszej szkoły skorzystało z możliwości dołączenia do PPK. W prognozach dostępnych na portalu PUE ZUS widzieliśmy, że kwoty naszych przyszłych świadczeń emerytalnych nie są wysokie. Część naszej kadry ma przed sobą już tylko kilka lat do uzyskania wieku emerytalnego. Szczególnie tym osobom zależało na tym, by wykorzystać pozostały czas na zgromadzenie dodatkowych środków. PPK okazało się dla nas idealnym wyborem, ponieważ możemy oszczędzać bardziej efektywnie niż samodzielnie Aby pokazać pracownikom, dlaczego tak ważne jest oszczędzanie w PPK, przy okazji rad pedagogicznych organizowaliśmy szkolenia, które poprowadził dla nas nasz opiekun z PFR TFI. Na tym etapie programem zainteresowało się wielu nauczycieli z naszej szkoły." 

- mówi Hanna Szymańska, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Ziemi Lubelskiej w Radawcu Dużym. 

Szkoła podstawowa w Radawcu Dużym jest dobrym przykładem na to, że niezależnie od wielkości i profilu działania, dzięki zaangażowaniu pracodawcy i wsparciu merytorycznym instytucji finansowej każdy może stworzyć warunki do skutecznego oszczędzania w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Wdrożenie oraz obsługę Pracowniczego Planu Kapitałowym dla szkoły w Radawcu Dużym zapewnia PFR TFI, które zostało wybrane jako podmiot zarządzający PPK dla wszystkich jednostek Gminy Konopnica. Z ramienia PFR TFI za współpracę z podlubelską gminą i jej jednostkami zależnymi odpowiada Piotr Sawczuk, który koordynował proces wdrożenia, a także prowadził szkolenia dla pracowników. Jak podkreśla: 

"Otwarte podejście i przychylność pracodawcy mają kluczowy wpływ na podejście pracowników do PPK. Dzięki zrozumieniu istoty oszczędzania długoterminowego po stronie władz gminy i dyrekcji szkoły, mogliśmy dokładnie zapoznać pracowników z zasadami działania PPK, a także pokazać korzyści z uczestnictwa w programie. Spotykając się z pracownikami szkoły, widzę autentyczne zainteresowanie. Coraz więcej nauczycieli przekonuje się, że PPK to bardzo skuteczne narzędzie, by zabezpieczyć swoją przyszłość." 

Piotr Sawczuk wyjaśnia, że rozwój programu w placówkach oświatowych ma szczególne znaczenie - zarówno dla samych uczestników, jak też w kontekście rozwijania wiedzy finansowej:

"Nauczyciele są szczególną grupą wśród uczestników PPK, ponieważ dzięki swoim doświadczeniom w programie mogą kształtować świadomość potrzeby długoterminowego oszczędzania wśród młodzieży. Za kilka czy kilkanaście lat uczniowie wejdą na rynek pracy. To bardzo ważne, by wtedy swoje decyzje i wybory finansowe opierali na dobrych wzorcach." 

- mówi. 

Pracownicze Plany Kapitałowe to program solidarności i odpowiedzialności społecznej. PPK powstał z myślą o pracownikach, aby mogli gromadzić i pomnażać swoje prywatne oszczędności na przyszłość przy wsparciu pracodawcy i państwa.  

PFR TFI jest częścią Grupy Kapitałowej Polskiego Funduszu Rozwoju, w skład której wchodzą instytucje finansowe i doradcze dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych inwestujące w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju. Towarzystwo zarządza aktywami o łącznej wartości ponad 13 mld zł, co plasuje je w gronie największych instytucji zarządzających PPK. 

PFR TFI w systemie PPK pełni szczególną rolę wyznaczonej instytucji finansowej, zapewniając powszechny dostęp do programu i ciągłość zarządzania oszczędnościami uczestników w przypadku braku możliwości prowadzenia programu przez dotychczasową instytucję zarządzającą.