Dlaczego Meksyk? Szanse i wyzwania dla zagranicznych inwestorów


Meksyk jest jedną z piętnastu największych gospodarek świata i zajmuje szóste miejsce w rankingu kluczowych rynków wschodzących - za Chinami, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Arabią Saudyjską, Brazylią i Indiami1. Czy kraj, który w dużym stopniu jest zależny od współpracy handlowej z USA, może być obecnie atrakcyjnym kierunkiem dla polskich inwestorów? A może Meksyk to brama do Ameryki Południowej?
Gospodarka Meksyku opiera się przede wszystkim na przemyśle wydobywczym i maszynowym, high-tech oraz rolnictwie. Meksyk jest jednym z kluczowych dostawców na światowe rynki m.in. kawy, cukru, kukurydzy i pomarańczy. Relacje handlowe między USA i Meksykiem postawiły kraj w dość trudnej sytuacji, która wymaga znalezienia nowych dostawców w miejsce firm z Chin. Kluczowe jest to, jak meksykańska polityka i biznes odpowiedzą na to wyzwanie i jak ułożą swoje relacje z krajami Ameryki Południowej. Dlatego z dużą uwagą trzeba obserwować wszystkie inicjatywy, które zmierzają do ożywienia relacji między krajami regionu.
Warto dodać, że kraje Ameryki Łacińskiej, takie jak Meksyk, Chile i Peru, aktywnie uczestniczyły w nowoczesnych traktatach i procesach liberalizacji handlu, dostosowując się do nowej, szybko zmieniającej się dynamiki globalnej2.
Gra o przyszłość
Według opublikowanego w tym roku raportu PricewaterhouseCoopers (PwC)w ciągu najbliższych pięciu lat Brazylia i Meksyk, dwie największe gospodarki regionu, dołączą do pierwszej dziesiątki największych gospodarek świata3. Jak dodaje Gustavo Godoy na łamach magazynu „Cointelegraph”, kluczowym elementem jest tu waga rynków. Mówiąc wprost: Brazylia i Meksyk to duże gospodarki z dużą populacją i znacznym wolumenem handlu. Dzięki temu są ważnymi graczami na arenie międzynarodowej, mogącymi wpływać na międzynarodowe przepływy handlowe i podlegać ich wpływowi. Wiadomość, że Brazylia i Meksyk mogą stać się światowymi potęgami do 2030 r., nie jest tylko ciekawostką. To znak, że Ameryka Łacińska ma potencjał, aby odegrać o wiele ważniejszą rolę w światowej gospodarce w przyszłości4.
W pierwszym kwartale 2025 r. wartość deklarowanych BIZ w Meksyku przekroczyła kwotę 25,8 mld dolarów. Inwestycje koncentrują się na sektorze produkcyjnym, usługach finansowych, górnictwie, transporcie oraz handlu5.
Polskie firmy i produkty cieszą się w Meksyku pozytywną opinią, a od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej inwestowanie w Polsce postrzega się jako przepustkę do rynku europejskiego. W sierpniu ubiegłego roku magazyn „Empresa Exterior” – dziennik ekonomiczny hiszpańskiego biznesu zagranicznego, zwracał uwagę, że dywersyfikacja geograficzna polskiego eksportu jest efektem strategii ograniczania ryzyka i utrzymania długoterminowej stabilności handlowej. Dziennik przedstawia Polskę jako kraj, który umacnia swoją pozycję dynamicznego eksportera o zróżnicowanej ofercie produktowej, co potwierdza tym samym rosnące znaczenie Polski w handlu światowym. Dzięki strategicznemu podejściu, elastyczności i innowacyjności Polska ma potencjał, aby jeszcze bardziej zwiększyć swój wpływ na gospodarkę światową6.
W 2023 r. polskie firmy wyeksportowały do Meksyku towary o wartości prawie 2,5 mld dolarów, z kolei import z Meksyku do Polski wyniósł ponad miliard dolarów. Oznacza to, że nasz kraj jest 19. co do wielkości partnerem handlowym Meksyku na świecie i 6. wśród krajów UE. Inwestorami na tym dalekim rynku są przede wszystkim przedstawiciele branży przemysłowej, motoryzacyjnej, chemicznej i metalurgicznej. Perspektywicznym sektorem jest również turystyka. W 2021 r. w Meksyku istniało ponad 50 firm z kapitałem polskim. W całym 2022 r. BIZ z Polski do Meksyku wyniosły 3,61 mln dolarów. Trafiały one głównie do Guanajuato, Quintana Roo i Baja California Sur i były lokowane przede wszystkim w sektorze motoryzacyjnym oraz spożywczym. W okresie od stycznia do czerwca 2023 r. bezpośrednie inwestycje zagraniczne z Polski do Meksyku wyniosły 2,3 mln dolarów.
Raj czy pole minowe?
Meksyk jest, bez wątpienia, perspektywicznym kierunkiem dla inwestorów zagranicznych. Jest to ogromny rynek, a bliskość geograficzna z Ameryką Południową otwiera dalsze możliwości ekspansji. Trzeba mieć jednak świadomość, że jest to rynek z jednej strony perspektywiczny, z drugiej zaś wymagający, ze względu na panującą przestępczość i korupcję. Dlatego, by inwestycja miała szansę powodzenia, należy dobrze poznać i zrozumieć lokalną kulturę, poznać ryzyka, by odpowiednio je zmitygować. Warto też rozważyć udział w inwestycji lokalnego partnera w formie joint venture, co również może przełożyć się na bezpieczeństwo inwestycji. Meksyk jest krajem o dużym potencjale dla polskich przedsiębiorstw rozważających ekspansję zagraniczną, ale trzeba pamiętać o dokładnym rozpoznaniu realiów prowadzenia biznesu na tym dalekim rynku.