PPK - już czas na wybór instytucji finansowej!

Drugi i trzeci etap wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych przechodzą w decydującą fazę. Przedsiębiorcy zatrudniający od 20 do 249 osób mają czas na zawarcie umowy o zarządzanie PPK do 27 października. Co oznacza, że coraz mniej czasu pozostało na wybór instytucji finansowej, której pracodawcy powierzą zarządzanie programem.

Wybierz PPK w PFR TFI

Wybór instytucji finansowej to pierwszy krok w procesie wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Jednocześnie jest to decyzja, która będzie miała kluczowe znaczenie dla funkcjonowania PPK w danej organizacji, gdyż to właśnie od wybranej instytucji finansowej zależeć będzie zarówno efektywność zarządzania środkami uczestników PPK, jak też warunki współpracy i poziom obsługi.

Wybór pracowników

Zgodnie z ustawą o PPK w wyborze instytucji finansowej powinny uczestniczyć działające w firmie związki zawodowe lub – jeśli takie nie funkcjonują – reprezentacja pracowników. Ta powinna zostać wyłoniona zgodnie z zasadami przedstawicielstwa ad hoc, czyli powołanym do przeprowadzenia konkretnego procesu. Wybór reprezentacji może odbyć się np. w formie wolnych, powszechnych i tajnych wyborów.

Co istotne, pracodawca powinien zawrzeć porozumienie z reprezentacją pracowników w sprawie wyboru najpóźniej na miesiąc przed terminem podpisania umowy o zarządzanie PPK. A zatem w przypadku firm przystępujących do PPK w ramach trwających drugiego i trzeciego etapu takie porozumienie należy zawrzeć do 27 września.

Wielu pracodawców zastanawia się nad tym, w jakiej formie powinno zostać zawarte porozumienie. Co prawda, zgodnie z ustawą pracodawca nie jest zobligowany do udokumentowania na piśmie zawartego porozumienia, jednak, biorąc pod uwagę praktykę biznesową, najlepiej sporządzić je na piśmie lub przygotować protokół, podsumowujący przeprowadzone konsultacje.

Co w przypadku, gdy we wskazanym terminie nie zostanie osiągnięte porozumienie pomiędzy pracodawcą a pracownikami? Ponieważ uprawnienia pracowników w kwestii wyboru instytucji finansowej mają charakter konsultacyjny, a nie stanowiący, w takiej sytuacji pracodawca będzie mógł wybrać instytucję finansową samodzielnie.

Kryteria wyboru instytucji finansowej

Tak jak wspominałem na wstępie, wybór instytucji finansowej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla sprawnego wdrożenia programu, lecz także dla wygodnej obsługi i warunków współpracy na późniejszym etapie, a przede wszystkim dla efektywności w zarządzaniu środkami uczestników.

Do zarządzania PPK uprawnionych jest 20 instytucji finansowych Spośród ich ofert mogą wybierać pracodawcy. I tu pojawiają się zasadnicze pytania: na podstawie jakich kryteriów dokonać wyboru? Na co zwrócić uwagę i czego oczekiwać od instytucji finansowej?

Zgodnie z ustawą o PPK podstawową zasadą, którą powinien kierować się pracodawca podczas wyboru, jest interes osób zatrudnionych. Wśród kryteriów wyboru ustawodawca wskazuje też m.in. efektywność w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi. Pod tym względem w czołówce instytucji zarządzających PPK znajduje się PFR TFI, które może pochwalić się osiągnięciem jednych z najlepszych wyników, gdyż stopy zwrotu osiągane przez subfundusze PFR PPK, zdecydowanie przekraczają średnie stopy zwrotu dla poszczególnych grup subfunduszy zdefiniowanej daty.

Co istotne, ustawa nie ogranicza listy kryteriów, dlatego w praktyce każda jednostka może, w zależności od swoich potrzeb i oczekiwań, wybrać te elementy, które w jej ocenie będą kluczowe. Badania przeprowadzone przez IZFiA i IGTE po pierwszym etapie wdrażania PPK wykazały, że firmy, które już wdrożyły PPK, najczęściej oczekiwały od instytucji finansowych wsparcia merytorycznego dla kadry zarządzającej i HR, przeprowadzenia szkoleń dla pracowników oraz pomocy w obsłudze systemów do zarządzania PPK i integracji ich z oprogramowaniem kadrowo-płacowym.

Przygotowując ofertę na zarządzanie PPK w PFR TFI skupiamy się na tym, by w jak największym stopniu spełniać oczekiwania pracodawców. Dlatego stawiamy na kompleksowe wsparcie, edukację oraz nowoczesne systemy i doświadczony zespół ekspertów. Dzięki temu możemy zapewnić obsługę PPK na najwyższym poziomie.

Data publikacji:   22 września 2020
Udostępnij artykuł:  

Autor artykułu


no alternative text available

Jarosław Froncz

W PFR TFI odpowiada za budowanie relacji z Klientami. Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach. Przez wiele lat związany z BlackRock Investment Management, gdzie odpowiadał za współpracę z największymi instytucjami finansowymi w Polsce. Prowadził projekty dystrybucji funduszy z bankami i towarzystwami ubezpieczeniowymi oraz nadzorował współpracę z agentami transferowymi w Polsce i Luksemburgu. Jako dyrektor sprzedaży na rynek polski prowadził szkolenia oraz rozwijał ofertę produktów inwestycyjnych.

Mogą zainteresować Cię też inne nasze publikacje na podobny temat




Kiedy moja firma powinna przystąpić do PPK?

Kiedy moja firma powinna przystąpić do PPK?

Pytanie o terminy wdrożenia PPK to jedno z najczęściej poruszanych zagadnień na szkoleniach i spotkaniach z pracodawcami. Osoby odpowiedzialne za wdrożenie PPK – czy to w firmach prywatnych, czy w jednostkach sektora publicznego – bardzo często pytają o obowiązujące ich terminy. W tym artykule przedstawię najważniejsze informacje i zasady, które pomogą Ci we wdrożeniu PPK na czas.

10 sierpnia 2020, Jarosław Froncz

Jak liczyć stan zatrudnienia do PPK?

Jak liczyć stan zatrudnienia do PPK?

Termin, w którym pracodawca powinien uruchomić PPK w swojej firmie, zależy od liczby zatrudnionych pracowników. Zatem ustalenie stanu zatrudnienia jest jednym z kluczowych zagadnień przed wdrożeniem programu. W tym artykule podpowiemy, których pracowników należy uwzględnić, a także wskażemy, gdzie znaleźć więcej szczegółowych informacji na ten temat.

06 czerwca 2020, Jarosław Froncz

Jak wdrożyć PPK?

Jak wdrożyć PPK?

Jak wdrożyć PPK? To pytanie zadaje sobie większość pracodawców, którzy przygotowują się do wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w swoich firmach. Gdzie szukać na nie odpowiedzi? Po wpisaniu pytania „jak wdrożyć PPK” w wyszukiwarkę Google po chwili otrzymujemy 300 000 wyników, co paradoksalnie zamiast pomóc, sprawia, że możemy czuć się przytłoczeni ilością treści i jeszcze bardziej zdezorientowani.

05 czerwca 2020, Monika Andrzejczyk

Scroll Up

Formularz zgłoszenia nieprawidłowości (anonimowy)

Podanie Twoich danych osobowych nie jest wymagane

Zgłoszenie reklamacji